Visi notikumi 3.09.2016

Foto Seminārs ““RAIL BALTICA” projekta ieviešana un 1.kārta Latvijā”

Seminārs ““RAIL BALTICA” projekta ieviešana un 1.kārta Latvijā”

Seminārs par projekta “Rail Baltica” ieviešanu un 1.kārtas būvniecību Latvijas teritorijā norisinājā ES mājā 2016.gada 24.augustā. Par projekta ieviešanu Latvijā ir atbildīga SIA “Eiropas Dzelzceļa līnijas” (“EDzl”), atbildības deleģējumu saņemot no “RB Rail” un LR Satiksmes ministrijas.

“EDzl” pamatuzdevumi iekļauj izveidot kompetenču centru “Rail Baltica” dzelzceļa līnijas integrācijai un darbībai ES dzelzceļa struktūrā, kā arī iepirkumu veikšana un darbu pārraudzība ar projekta īstenošanu saistītām izpētēm, projektēšanas darbiem un būvniecībai Latvijas teritorijā. Projekta realizācijas atbildības un pārraudzības shēma – “EDzl” izvēlas darbu un pakalpojumu veicējus, “RB Rail” koordinē projekta ieviešanu Baltijas valstīs, ES INEA apstiprina lēmumu atbilstību.

Seminārā, klātesot Latvijas lielāko būvniecības uzņēmumu vadītājiem no kompānijām “ACB”, “Fima”, “Skonto Būve”, “Abora”, “Ostas celtnieks”, “UPB nams”, “LEC”, “BMGS”, “LNK Industries”, “Velve”, “YIT”, “MONUM”, “RERE GRUPA”, “P.M.G.”, “Forma 2”, “Būvuzraugi.LV”, “REM PRO”, “Uponor”, “AECOM”, “Evopipes”, par projekta “Rail Baltica” attīstību trijās Baltijas valstīs un “EDzl” uzdevumiem stāstīja Agnis Driksna, “EDzl” Attīstības un sadarbības departamenta direktors, un Kasparas Vingris, “EDzl” Projektu ieviešanas departamenta direktors.

Semināra mērķis bija informēt vadošos Latvijas būvuzņēmējus par vērienīga projekta “Rail Baltica” realizācijas gaitu un iepazīstināt ar projekta pasūtītāju – “Eiropas Dzelzceļa līnijas” – kā sabiedrībai atklātu un caurskatāmu uzņēmumu, kas realizē starptautisku projektu pēc labākās Eiropas prakses. Būvuzņēmēji tika informēti:

  • par “Rail Baltica” globālās realizācijas vadlīnijām trijās Baltijas valstīs,
  • par “Rail Baltica” 1.kārtas realizāciju Latvijā,
  • par iespējām izmantot projekta īstenošanā uzkrāto pieredzi un resursus;
  • par nepieciešamo kvalifikācijas, iepirkuma procedūru īstenošanas, termiņu, kontroles un uzraudzības konceptu, semināra noslēgumā piedāvājot nākamajā tikšanās reizē skaidrot konkrētas ar būvniecības iepirkumiem saistītās prasības.

 

Agnis Driksna, “EDzl” Attīstības un sadarbības departamenta direktors”

“”EDzl” uzdevums ir Īstenot Rail Baltica publiskās lietošanas dzelzceļa infrastruktūras izbūves projektu Latvijā, Kompetenču centra par 1435 sliežu ceļa izbūvi izveide, iepirkumu veikšana, līgumu vadība, sadarbības organizēšana un plānošana. Latvijā tiek plānots ieviest ar ES valstu infrastruktūrai atbilstošu un savietojamu sliežu ceļu, kura īstenošana notiks vienlaicīgi trijās Baltijas valstīs. Trase sāksies Tallinā, vedīs cauri Rīgai, Klaipēdai un Viļņai, noslēdzoties pie Polijas robežas. Projekta īstenošanas termiņš – 2015.gads.

2016.gada 9.augustā ar MK noteikumiem ir apstiprināts “Rail Baltica” trases maršruts Latvijas teritorijā, kas ir būtisks solis reālas projekta īstenošanas uzsākšanai.

Projekts Baltijas valstīs tiks īstenots cieši sadarbojoties kopīgas projekta koordinācijas ietvaros un veicot iepirkumus pēc vienotiem principiem, tehniskajiem standartiem un savstarpējās izmantojamības nosacījumiem.

Šobrīd ir piešķirts 291 milj EUR 1.kārtas realizācijai Latvijas teritorijā, kas ietver īpašumu atsavināšanas, projektēšanas izmaksas, Rīgas multimodālā satiksmes mezgla un jauna tilta pār Daugavu izbūvi, kā arī savienojuma ar lidostu un “Rail Baltica” stacijas izbūvi lidostā “Rīga”, ierīkojot šajā posmā 1435 mm platus sliežu ceļus.”

Kasparas Vingris, “EDzl” Projektu ieviešanas departamenta direktors:

“Projekta “Rail Baltica” 1.kārtas realizācija ietver daļu no Rīgas ģeogrāfiskā gredzena posma īstenošanas. Rīgas ģeogrāfiskais gredzens ietver “Rail Baltica” pasažieru trases pamatlīniju, kas ved cauri Rīgai, lidostai “Rīga” un turpina ceļu uz Lietuvas pusi. Kravas vilcienu kursēšanas līnija neved cauri Rīgai, bet šķērso Daugavu pie Saulkalnes, kur nākotnē paredzēts izveidot multimodālu kravu loģistikas centru. Infrastruktūras apkopes centru paredzēts izbūvēt Vangažos, bet ritošā sastāva apkopes punktu Aconē.

Kopumā runājot par Rīgas ģeogrāfiskā gredzena izbūves specifiku, tas nenozīmē tikai jauna dzelzceļa būvniecību, bet daudzveidīgus būvdarbus – divu tiltu izbūvi, dažādu autoceļu šķērsojumu izbūvi, ļoti sarežģīta šķērsojuma izbūvei Mārupē, gāzes apgādes infrastruktūras pārbūvei Saulkalnē. Būvniekiem paredzami multidisciplināri uzdevumi.

Pirmās kārtas ieviešanas laika grafiks:

  • 2016. gads – tiek izsludināti iepirkumi arheoloģijas sadaļai, tehniskajām ekspertīzēm, projektēšanai, būvniecībai;
  • 2017.gads – noslēgti līgumi par arheoloģijas veikšanu, tehniskajām ekspertīzēm, projektēšanu, būvniecību, uzsākta nekustamo īpašumu atsavināšana;
  • 2018.gads – izstrādāts būvprojekts “Rail Baltica RIX” stacijai;
  • 2019.gads – izstrādāti būvprojekti Rīgas Centrālās dzelzceļa stacijas un RIX savienojumam, “Rail Baltica” centrālajai daļai, pabeigta nekustamā īapšuma atsavināšana trases centrālajā daļā;
  • 2019.-2022.gads – notiek Rīgas Centrālās dzelzceļa stacijas pārbūve, “Rail Baltica RIX” stacijas būvniecība, savienojuma būvniecība starp abām stacijām.

Pirmie būvniecības darbi tiek plānoti jau 2018.gadā, tas nozīmē būvniekiem jābūt modriem un jāseko līdzi iespējai kvalificēties konkursiem, aspvienojot spēkus un piesaistot atbilstošas kompetences speciālistus no ārzemēm.

Kā jau minēts, iepirkumi būs standartizēti, ar ietveru augstas kompetences un kvalitātes latiņu, un norisināsies divās kārtās. Pirmā kārta būs veltīta kvalifikācijas atlasei, otrā – specifikāciju piedāvājumiem un gala izmaksu noteikšanai. Iepirkumos plānots balstīties nevis uz zemākās cenas, bet saimnieciski izdevīgākā piedāvājuma kritērija izmantošanas principu. Eskpertīžu veikšanai tiks piesaistīti labākie Eiropas eksperti, kā arī kontrole tiks veikta ar uzņēmuma rīcībā eošiem resursiem. Ekspertīzes tiks veiktas saskaņā ar Latvijā spēkā esošiem normatīviem un tiks ievērotas ES savstarpējās izmantojamības prasības. “EDzl” jau kopš konceptuālās izstrādes sākuma posma cieši sadarbojas ar “Būvniecības Valsts kontroles biroju” un “Valsts Dzelzceļa tehnisko inspekciju”. Jāpiemin, ka lielākā daļa būvatļauju tiks saņemtas “Valsts Dzelzceļa tehnisko inspekciju”, jo primāri īstenotie projekti ir ar dzelzceļu saistīti objekti.

“Rail Baltica” projekta Latvijas posma 1.kārtas metu konkurss (nosacījumi pieejami metukonkurss.lv) tika izsludināts 2016.gada augustā, pieteikumi tiek gaidīti līdz 2016.gada 7.novembrim. Uz metu konkursa rezultātiem balstīts “design&build” ieprikuma 1. kārta tiks izsludināta 2016.gada novembrī, 2.kārat – 2017.gada februārī, līgumus paredzēts noslēgt līdz 2017. gada 31. decembrim. Paredzamā līgumsumma 186 milj EUR. Vislielākais izaicinājums būvniekiem būs spēja strādāt ar abu standartu sliežu ceļiem – veco un jauno, atbilstošu ES standartiem, saglabāt vilcienu kustības un pilsētas satiksmes mobilitāti, esošo komersantu darbības nodrošināšana.

Nākamās būvniecības kārtas ietver savienojumu ar “Rail Baltica RIX” staciju un stacijas izbūvi ar ietverta tuneļa izbūvi pie Torņakalna stacijas, dzelzceļa posma izbūvi no Upeslejām līdz Rīgas Centrālajai dzelzceļa stacijai, dzelzceļa posma no Upeslejām, Stopiņu novadā līdz Starptautiskai lidostai “Rīga”. Šie būs ieprikumu līgumi, kuros tiks nodalīta tehniskā projekta izstrāde un būvniecības pakalpojumu līgumi.”

Semināra organizatori – biedrība “Building Design and Construction Council”.

Foto “Eiropas Dzelzceļa līnijas” (Aleksandrs Kendenkovs).

Galerija